Vanmorgen even een snelle blik op twitter. Dat vertelde mij dat er de afgelopen 3 dagen 2 ongevallen zijn geweest met vorkheftrucks waarbij het in 1 situatie zelfs gaat om een dodelijk ongeval. Nu krijg je op die sites natuurlijk niet alle specifieke details te lezen, maar in deze situaties was wel te herleiden dat het hier ging om het kantelen van het voertuig. Hierdoor zijn de bestuurders eraf gevallen en beklemd geraakt onder het voertuig.
Mogelijke oorzaken hiervan kunnen zijn:
- Instabiele lasten
- Instabiel voertuig door het rijden met te hoog geheven lasten
- Rijden op niet egale ondergrond ( denk hierbij aan goten, losliggende bestrating en stoepranden )
- Rijden zonder het dragen van de gordel
- Rijden op voertuigen die voor de bestuurder onbekend zijn
- Rijden zonder voldoende deskundigheid
- Daarnaast kan er ook nog sprake geweest zijn van onvoldoende toezicht op een veilige werkuitvoering
Hierdoor gaan we ons weer realiseren hoe belangrijk het is dat medewerkers voldoende voorlichting en instructie krijgen en dat dit ook periodiek herhaald wordt Onze films over veilig werken met heftrucks zijn daar zeer bruikbaar voor.
Bijgaand een korte preview van de film
Een bedrijf is verantwoordelijk voor alle werkzaamheden die op zijn werkplekken uitgevoerd worden.
Een bedrijf is ook verantwoordelijk voor alle aanwezigen op de werklocaties, inclusief personeel en werkzaamheden van toeleveringsbedrijven die laden en lossen bij het bedrijf
Het is niet zelden dat vrachtwagenchauffeurs bij een klant met de heftruck van de ontvanger de lading lossen of laden.
De ontvanger is dan verantwoordelijk voor de veilige werkuitvoering en zal moeten controleren of de chauffeur de deskundigheid heeft om op een heftruck te rijden
Dit nog los van verzekeringstechnische beperkingen
Het beste is om eigen opgeleid personeel met het eigen materieel de vrachtwagen te laten laden of lossen